90-jarig jubileum Sint Lodewijkgroep

13 juli 1933 richtte Robert de Caluwé de Scouting Sint Lodewijkgroep op. In de oorlogsjaren gingen de scouts ondergronds door, vermomd als geloofsleer groepje. Zodoende bestaat de Lodewijkgroep in 2023 90 jaar (hoewel de groep allerlei transformaties heeft doorgaan in die jaren). Dit werd groots gevierd op 9 september.

Deze dag was tropisch warm, maar desondanks was het een geweldig, en enorm geslaagd, feest. Er waren iets meer dan 40 kinderen aanwezig om deel te nemen aan de dagactiviteiten. De opkomst werd gestart met het hijsen van de vlag. Wethouder Laszlo van de Voorde was hierbij aanwezig en hielp bij het onthullen van de tijdlijn. Dit was de start van ons “op naar de 100 jaar!”-project. De activiteiten waren Stormbaan, Slip&Slide, Boogschieten, Discobowling, Escaperoom, Zipline en Kratklimmen. Het kampvuur hadden we gezien de hitte maar omgeruild voor wat waterpret. Er werd geluncht met een broodje knak, en er was ten alle tijd fruit en lekker water voor iedereen.

De receptie startte om 17.00u, hier waren ook wat bekenden uit de regio bij aanwezig. Er stonden vele mooie objecten van de laatste 90 jaar tentoongesteld. Tijdens de receptie zijn er veel waarderingen en badges en cadeautjes uitgedeeld. De medailles nog even uitgelicht: Jelle Bronwasser, Jeffry Stofferis en Valerie Van De Velde mochten alledrie een Gouden Vos waarderingsteken in ontvangst nemen. Deze zijn voor vrijwilligers die zich jarenlang bovengemiddeld inzetten voor scouting. Révin Anema mocht een Vriendschapsteken in ontvangst nemen voor een bijzondere dienst.

Er was een heerlijke barbecue, waar door meer dan 110 personen van werd genoten. Deze werd in scoutingstijl gevolgd door een heuse Saromabar.

De rest van de avond werd entertainment voorzien door dweilband Free2Plee en coverband Re-Wind en een dj. De commissie heeft hard moeten werken om de bar de hele tijd bevoorraad te houden. Met de tropische temperaturen waren de bezoekers allemaal erg dorstig. Het weerhield ze er echter niet van om alsnog een kampvuurtje op te stoken.

De 200 (pols)bandjes waren aan het eind van de avond op. We hopen in 2033, bij het 100 jarig lustrum feest nog veel meer van jullie uit de regio te mogen begroeten!