Nieuwbouwplannen Scouting ’t Jagertje Hulst

Gebouw verouderd
Nieuwbouwplannen Scouting ’t Jagertje Hulst

Al sinds 1957 is Scouting ’t Jagertje Hulst gevestigd aan de Zoutestraat 65 te Hulst. De bestaande woning uit de jaren ’30 is omgebouwd tot een Scoutinggebouw met een prachtig bijbehorend terrein van ongeveer 4 hectare.

Elk weekend wordt hier het Scoutingspel beoefend. De vereniging telt meer dan 250 leden.
In de loop der tijd is er aan de bestaande woning een aantal functies vast gebouwd tot het gebouw dat er nu staat. Het gebouw wordt iedere week intensief gebruikt, maar de houdbaarheidsdatum is nu echt bereikt. De ruimtes zijn verouderd, versleten, niet meer schoon te krijgen en voldoen niet meer aan de huidige gebruikerseisen. De keuken, en hierdoor ook een nooduitgang, is niet met een rolstoel toegankelijk. Om ook jongeren met een beperking de mogelijkheid te blijven bieden gebruik te maken van het gebouw, zijn aanpassingen noodzakelijk.

Plannen maken
Net voor de zomer hebben Jos (in liefdevolle herinnering), Steven en ik het project opgestart. Toen wisten we nog niet zo veel.
Dus gingen we in gesprek met een architect die zei ”wat is jullie budget?”
Daarna gingen we naar de gemeente en die vroeg “hoe komt het er uit te zien?” Beide wisten we nog niet. Uiteindelijk hebben we met wat hulp een duidelijke kostenraming opgesteld en gingen we het gesprek aan met de gemeente Hulst. Zij hebben voor ons nieuwe gebouw 1,2 miljoen euro gereserveerd.
Na de zomer is er een bouwteam opgericht, met vrijwilligers en een afvaardiging van de besturen van de vereniging en stichting van Scouting ’t Jagertje Hulst. Inmiddels is ook de architect bekend. VG architecten uit Sas van Gent gaat voor ons tekenen. Waar we nu druk mee bezig zijn is de nieuwe plattegrond te puzzelen. Waar komen de groepslokalen, de bar, de eetzaal, de slaapzalen, etc. Dat het niet allemaal op dezelfde locatie en dezelfde manier terugkomt  dat is zeker. Zo ook de keuken. Die moet in de nieuwe situatie voor een ieder toegankelijk zijn. Dus geen afstapjes meer en dat geldt voor het hele gebouw.

0p naar de toekomst
Ja, ook wij zijn nieuwsgierig. Maar op dit moment weten we het nog niet. Wel dat we veel natuurlijke materialen willen gebruiken, dat het een echt Scoutinggebouw moet worden en dat het in onze bosrijke omgeving past.
In 2023 willen klaar zijn voor de toekomst.
Als jullie het leuk vinden, laat ik een volgende editie zien hoe ons nieuwe gebouw er uit komt te zien.

Peter van de Kerkhove
Voorzitter stichting Scouting ’t Jagertje Hulst