Op avontuur tijdens een zomerkamp

Een verre vakantie zit er voor veel gezinnen dit jaar niet in. Maar je hoeft niet ver te reizen om fantastische avonturen te beleven. Als scouts weten we dat maar aan te goed. Daarom heeft het Team Media een artikel geschreven om ook niet-scouts te laten weten hoe gaaf het is om met Scouting op kamp te gaan.

Tijdens het pinksterweekend zijn diverse Zeeuwse Scoutinggroepen al het avontuur op gaan zoeken. Ze hebben de tenten uit de berging gehaald en zijn vertrokken naar een kampeerterrein om toffe spellen te spelen. Elke groep in zijn kampbubbel.
Samen op kamp
Aan de hand van het protocol ‘Samen op kamp’ kan groepsleiding hun kamp vormgeven. “De grootste aanpassing voor ons zit in het doen van boodschappen. Normaal gesproken gaan we tijdens het kamp meermaals naar een winkel, dit moeten we met het zomerkamp beperken,” vertelt Nicky Schroevers, schipper van zeeverkennersgroep De Golfbrekers uit Vlissingen. “We gaan met onze eigen groep op kamp en zorgen voor zo min mogelijk contact met mensen buiten onze kampbubbel. De sfeer binnen de kampbubbel heeft hier absoluut niet onder te leiden. Het is juist supergezellig”. De meeste spellen kunnen uitgevoerd worden zoals dat andere jaren ook ging. Droppings, postenspellen, tokkelbanen, zeilen, zwemmen, wedstrijdjes en vaardigheden ontwikkelen zoals het leren hakken met een bijl. Of leren hoe je een drenkeling uit het water redt, behoren allemaal tot de mogelijkheden. “We zijn met Pinksteren op kamp geweest op het Scoutcentrum Zeeland en hebben het alternatieve Zewaka-spel gespeeld. Er waren opdrachtjes als kus een kikker, zeil in een linie, roei zonder riemen en het uitbeelden van spreekwoorden. Alles moesten we fotograferen en insturen naar de Zewaka-kampleiding”.
Tijdens het pinksterweekend, maar ook tijdens de zomervakantie, verblijven meerdere groepen op het Scoutcentrum. Iedereen volgt zijn eigen programma en maakt gebruik van een eigen toiletvoorziening. Ondanks dat de groepen niet samen kunnen optrekken, is het wel fijn als je ook mensen van andere groepen ziet lopen. Dat geeft een gezellige sfeer.In het artikel voor de Zeeuwse media hebben we een oproep gedaan aan mensen om contact te zoeken met een lokale Scoutinggroep. We hopen dat dit een aanzet is om kennis te gaan maken met Scouting en lid te worden van jullie groep.

Marielja ten Bruggencate