Spelcoaches

Begin januari kregen de spelcoaches van verschillende groepen signalen dat zij inspiratie nodig hadden voor het organiseren van online activiteiten.

We zaten op dat moment nog midden in de lockdown en hadden geen idee hoelang het nog zou duren. Daarom zijn we gaan kijken hoe we hier als spelcoaches bij konden helpen.

Het idee voor een spelcoachspreekuur was geboren en we werden zelf heel erg enthousiast.

Na de bekendmaking via de mail kwamen de aanmeldingen vanuit heel Nederland snel binnen en op 4 februari was daar dan ons eerste spreekuur. Om gelijk met de deur in huis te vallen begonnen we met een opening zoals die ook bij online opkomsten gebruikt zou kunnen worden.

Ervaringen in Brabant
We hadden Laurens uitgenodigd. Hij is scoutsleiding bij een groep in Brabant en zij hebben een 100% deelname van jeugdleden bij online activiteiten. Met behulp van een Powerpointpresentatie heeft hij ons meegenomen in het proces dat zij hebben gevolgd. Denk daarbij aan het platform dat je kiest voor je activiteiten. Zij hebben een Zoom-abonnement afgesloten en zij gebruiken dat voor hun opkomsten, maar je kunt ook denken aan TEAMS of Discord. Deze PowerPoint is na afloop ook gedeeld met de aanwezigen.

Belangstelling van Scouting Nederland
Er was ook een afgevaardigde van Scouting Nederland, Eric Lepelaar. Hij kondigde twee nieuwe badges aan die intussen verkrijgbaar zijn bij de ScoutShop. Eric was benieuwd of de aanwezigen ook gebruikt maakten van de website https://ikscoutthuis.scouting.nl/

De meeste deelnemers hadden de website bezocht en er ook spelideeën van gehaald. Daarnaast hebben we in de chat allerlei programma ideeën uitgewisseld met de aanwezigen en er was ruim de tijd om vragen te stellen.

Bij de afsluiting hebben we gevraagd of de deelnemers meer mogelijkheden zien voor het gebruik van het spelcoachspreekuur en dat zagen zij zeker. Voorbeelden waren het uitwisselen van spelideeën op speltakniveau of een spreekuur in aanloop naar zomerkampen, eventueel ook op speltakniveau.

Tweede spelcoachspreekuur
De datum voor het volgende spelcoachspreekuur is 29 april van 19.30-20.30 uur (kan uitlopen als er veel vragen zijn). De uitnodiging zal binnenkort verschijnen en dan kun je inschrijven via SOL.
Het thema is: ‘Op kamp in Coronatijd’.
We weten natuurlijk nog niet hoe de situatie is tegen de zomervakantie, maar het is goed om hier vast over na te denken. Daarom organiseren de spelcoaches dit spreekuur samen met deskundigen van Scouting Nederland. We gaan het hebben over het coronaprotocol voor het organiseren van kampen. We informeren jullie over de laatste update van dit protocol. Iedereen kan vragen stellen en problemen voorleggen waar we samen oplossingen voor proberen te vinden. Verder willen we met elkaar in gesprek om te bespreken hoe je een geweldig leuk kamp organiseert met inachtneming van de coronaregels.

Heb je zelf een onderwerp waarover je wilt sparren met andere scouts uit de regio, laat het dan weten via spelcoaches@scoutingzeeland.nl