Even bijpraten

Update nieuwbouwplannen ’t Jagertje Hulst

In de vorige nieuwsbrief hebben jullie kennis kunnen maken met de nieuwbouwplannen en het bouwteam van Scouting ’t Jagertje te Hulst. Er is inmiddels weer veel gebeurd.

Waar staan we nu?Bouwproces
De puzzel van de plattegrond is gelegd: waar komen alle functies in het gebouw. Als bouwteam dachten we dat we het ideale plaatje hadden bedacht, samen met VG Architecten uit Sas van Gent. De plattegrond hebben we vervolgens met heel de vereniging gedeeld. Belangrijk om alle leden bij het bouwproces te betrekken, dat maakt je plan nog beter. Dus ook ons plan. Ja, iedereen is zeker enthousiast over waar de groepslokalen, de bar, de slaapzalen of de keuken moeten komen. Maar toch was het beter om nog een deur te verplaatsen en meer ruimte voor kapstokken te maken. Want ook de bevers moeten een jas kunnen ophangen. Die tekening is nu af. Het wordt ook een gebouw met alle functies op de begane grond en zonder drempels. Echt voor iedereen toegankelijk.
Nu wordt er gewerkt aan hoe het gebouw eruit komt te zien. De eerste schetsen zijn er al. Aan de buitenkant gebruiken we in ieder geval veel hout. En we gaan ook nog een roofdag organiseren. Een roofdag? Jazeker, denk dan niet aan roofdieren of andere wilde dieren. We gaan namelijk zelf op rooftocht. Dat betekent dat we in het huidige gebouw van boven tot onder helemaal gaan bekijken wat we kunnen gebruiken in onze nieuwbouw. Zo hoeven we materialen die herbruikbaar zijn niet weg te gooien.

Wat als het gebouw is gesloopt?
Één van de uitgangspunten van ons plan is dat onze leden elke week gewoon naar Scouting moeten kunnen komen. Ook daar moeten we iets voor regelen. Gelijk met de tekeningen voor het nieuwe gebouw is de commissie tijdelijke huisvesting bezig om een inventarisatie te maken van wat we nodig hebben in het jaar dat we gaan slopen en bouwen. We weten dat wanneer er ergens wordt gebouwd, er overlast is en rotzooi. Maar daar krijgen we natuurlijk een jaar later een mooi nieuw gebouw voor terug. In het tussenliggende jaar, seizoen 2022-2023, moet er ook voldoende plaats zijn om alle speltakken te laten draaien. In overleg met de vereniging wordt bekeken welke speltakken er misschien van hetzelfde lokaal gebruik kunnen maken. Of dat we eventueel andere ruimten in gaan zetten. Ook dit is in ontwikkeling. We hebben nog wel een half jaar. Maar er moet nog veel gebeuren.

Het ontwerp
Het ontwerp is dus nog niet af, maar ideeën genoeg. Wat we wel al weten is dat we ook in de muren en in het dak veel groen willen toepassen. Hiermee bedoelen we niet alleen een groene muur of dak wat betreft de kleur. Nee, we willen plantjes, gras of mos toepassen. Op die manier past het helemaal in onze mooie bosrijke omgeving.
Volgende keer wil ik jullie graag het ontwerp laten zien hoe ons gebouw gaat worden.
Wij zijn nog steeds enthousiast!

Peter van de Kerkhove
Voorzitter stichting Scouting ’t Jagertje Hulst